Sportskoter

Sportbil, sportbåt, sportcykel. Alla fordon som kombineras med sport brukar ge folk en känsla av en alldeles särskild typ av modell. Så också när det kommer till sportskoter. En sportskoter är precis som det låter, en mer sportig version av en snöskoter, men faktum är att det mest är utsidan som skiljer sig. De har ett sportigt utseende men i övrigt är de väldigt lika touring-skotrar när det kommer till motor, matta och kamhöjd.

Sportskotrar är dock även mer och bättre anpassade för att klara av hårda underlag och man har kraftigare stötdämpare än på andra snöskotrar för att man ska klara av körningen. Mattan på skotern är ganska kort men man har dock kammar som är högre. Dessa typer av snöskotrar bör inte användas vid körning i lössnö, utan bör istället användas på ojämna och hårda underlag.

Det finns olika storlekar på motorerna hos sportskotrar. De är oftast anpassade för att endast en ska kunna färdas på dem samtidigt och är inte något som ska användas för längre utflykter och så vidare. Istället lämpar sig dessa typer till tävlingar av olika slag och det saknas till exempel grundläggande komfortabla funktioner som till exempel elstart. Effekten på motorerna brukar vara minst sextio hästkrafter.

Även om det kan vara lockande att skaffa en sportskoter för att de kanske känns snyggast eller roligast bör man tänka på att de är anpassade till just tävlingar. Det kan vara jobbigt att färdas långa sträckor eftersom de inte är anpassade efter det. Till exempel finns det väldigt dåligt med pack-utrymme på sportskotrar och det går som sagt oftast bara att färdas en på dem i taget. Är man dock ute efter att tävla i till exempel skotercross, dragracing eller enduro så lämpar sig sportskotrar väldigt bra, och de kan erbjuda ägaren enormt mycket glädje och nöjsamhet.